vrijdag 20 oktober 2017

Voorbereidingen

9 april
Voorbereidingen.

Rond 15 april 2017 vertrekken wij met de ExCaltex vanuit Delfshaven om in een half jaar heen en terug naar Zuid-Frankrijk te varen. Verslag van deze reis hoop ik te gaan doen op deze blogspot. Misschien niet van dag tot dag, maar globaal zullen wij wel te volgen zijn.

Onze boot is een geklonken scheepje dat in 1950 is gebouwd bij G. De Vries Lentsch Jr. in Alphen aan de Rijn, in opdracht van de Caltex olieraffinaderij in Pernis. Bouwnummer 2205. Een zgn. roeiersboot, oorspronkelijk bedoeld dus om zeeschepen te helpen aanmeren door de trossen aan land te brengen. Oorspronkelijke naam: Caltex IV. Lang 9 m, breed 2.65 m, diepgang 1 m, kruiphoogte 2.15 m.

Toen een jaar later (1951) Roeiersvereniging De Eendracht (R.V.E.) een monopolie in de haven van Rotterdam verkreeg, mocht Caltex geen eigen roeierswerk meer verzorgen. Op dat moment nam de R.V.E. deze taak over en werd de Caltex IV omgebouwd tot een vaartuig dat personen moest vervoeren van en naar de raffinaderij. Toen rond 1970 dhr. Huijbrechts uit Noord-Brabant dit gedrocht kocht kon het oorspronkelijke ontwerp weer eer worden aangedaan en ontstond het bootje waarvan wij in het jaar 2000 eigenaar werden, en dat wij ExCaltex doopten.

Centraal op deze foto van de Voorhaven in Delfshaven ligt (eind maart) de ExCaltex, bijna klaar voor vertrek.

De gezusters Van der Burg inspecteren de boot.

Vertrek

14 april

Morgen is het zover. Om een halfjaar weg van huis te kunnen zijn moesten we heel wat meer doen dan voor een vakantie van een maand. Te meer daar zowel Mia als ik onze ateliers gedurende deze periode hebben kunnen onderverhuren. En er past iemand op ons huis, dus alles moest opgeruimd, veilig en heel.

Om een uur of twaalf zaterdag varen we vanuit Delfshaven naar de Parksluizen om vandaar via Dordrecht naar de Biesbosch te varen.
Zondag gaan we eerst naar Breda, waar we de paasmaaltijd zullen gebruiken bij vrienden in hun nieuwe woning.

Vertrokken

15 april
Volgens plan vertrokken we deze Paaszaterdag rond 12 uur vanuit Delfshaven, uitgezwaaid door buren en vrienden, die ons deze foto's stuurden.

Vanuit de Parksluis staken we even de Nieuwe Maas over om ons te laten uitzwaaien door Rien, maar we zagen haar niet.
Zij ons wel!

Om half vijf konden we een plekje innemen in de Brabantse Biesbosch, niet ver van de Moerdijkbruggen. Ik ga koken in het schijnsel van de ondergaande zon.

Paasdagen

17 april

Na een wandeling op het eiland in de Biesbosch waar wij aanlegden voeren we via Amer, Donge, Markkanaal en Mark naar Breda, waar we als enige boot in de Passantenhaven Breda aanmeerden. Gratis, het seizoen is blijkbaar nog niet echt begonnen en het hek was niet afgesloten. Wij realiseren ons dat de laatste keer dat we hier waren, dit nog een lelijk parkeerterrein was. De gedempte haven is weer uitgegraven. Een nieuwe, als ophaalbrug vormgegeven brug biedt toegang tot het centrum van Breda.

Na Breda weer terug over de Mark en nu door naar de Dintel, Mark-Vlietkanaal en Roosendaalse- en Steenbergse Vliet richting Volkerak, om vandaar via Schelde-Rijnverbinding naar Tholen te varen.

Yerseke

18 april
Op dag drie varen we een klein stukje stukje, van Tholen naar Yerseke. De wind is bijna geheel gaan liggen.
Er dreigen buien in het oosten, maar wij varen in het zonnetje via de Bergse Diepsluis naar de Oosterschelde, ons eerste zoute water, om korte tijd later een van de havens van Yerseke binnen te varen.

Vanavond mosselen eten in het dorp, morgen via de Westerschelde naar België.

Westerschelde

19 april
De mosselen bij Vistro Nolet in Yerseke kunnen we echt aanbevelen.
Maar we moeten verder, want de vloedstroom op de Westerschelde komt om drie uur op gang en dat scheelt enorm.

Oosterschelde vanochtend. Van Yerseke tot Wemeldinge is het maar een klein stukje. Een uur later hadden we het Kanaal door Zuid-Beveland ook gehad en waren we bij Sluis Hansweert.

Wachten voor de sluis van Hansweert tot het tij is gekeerd.

In de zilveren zonneschijn schittert Het Verdronken van Saeftinghe.

Met 15 km/u lieten we Antwerpen links liggen...

Wachtend op de sluis.

Coaster eruit, wij erin. Sluis Wintam (de toegang tot Zeekanaal Brussel-Schelde).

Brussel 1

20 april
Bij schemer gisteravond Sluis Wintam gepasseerd. Volgens de sluismeester konden we voorbij de sluis rustig de nacht doorbrengen achter het remmingswerk. Toen we daar aankwamen en aan een groot schip probeerden vast te maken, passeerde juist een ander groot schip, dat de sluis invoer. Deze veroorzaakte zulke waterbeweging dat we gelijk besloten dat dat 'm niet ging worden. De sluis wordt immers de hele nacht door bediend. We vonden een paar kilometer verderop een klein haventje, waar alleen boxjes waren voor piepkleine bootjes, maar aan de meldkade lagen we redelijk goed. Vanochtend vertrokken zonder iemand te hebben gezien (we zijn niet te beroerd om iets te betalen, maar ze moeten het geld wel komen halen). Het was fantastisch weer, fris maar zonnig en helder.

Zo zijn we naar Brussel gevaren en nu we daar zijn, in Brussels Royal Yacht Club, is de temperatuur al aardig opgelopen. Voor de tijd van het jaar dan.
Hier blijven we een dag of wat, om de stad eens wat beter te leren kennen.

Brussel 2

21 april

Kuifje in Bruxelles

In de Kathedraal.

In de tuin van UZ Jette.

Brussel 3

22 april
Met tram en bus naar Kasteel van Gaasbeek voor de tentoonstelling Kairos Castle, bij het boek van Joke Hermsen. Goeie tentoonstelling in een schitterend kasteel. Graaf Van Egmont woonde hier, voordat hij op de markt in Brussel werd onthoofd, samen met Van Hoorne. Dacht altijd dat dat Hollanders waren...

In de kasteeltuin

Werk van André Pielage.

Versiering op een schouw in het kasteel.

Bruxsel 4

23 april

DOCKS BRUXSEL, zo heet de gloednieuwe shopping mall aan het kanaal tegenover de haven. Het staat op het terrein van de vroegere Godin fabriek, welks omtrekken in de vloeren van het winkelcentrum zijn weergegeven. Is het trouwens Godin op z'n Nederlands of op z'n Frans?
In elk geval wordt het complex verwarmd met de restwarmte van de vuilverbrandingsinstallatie ernaast, zodat het water in de haven nu 's winters nog maar 18° is itt de 24° van vroeger... De vissen vinden het er toch nog heerlijk en paaien er lawaaiig op los.

Aangezien we vandaag nog niet konden doorvaren, (we hebben het geprobeerd, want de havenmeester zei dat het kon, maar we werden bij de eerste sluis al teruggestuurd) hebben we weer een flinke wandeling ondernomen.

Buigen in de bosjes voor koning en tsaar.

Grote Werken

26 april
Problemen met internet deels opgelost hebbende, bericht ik nu over de afgelopen drie dagen, geachte luisteraar.

Aangezien we wat vroeg in het seizoen vertrokken, zijn de aantrekkelijke routes voor ons nog gesloten. De grote waterwerken van de 19e eeuw bleven door ons dan ook ongezien. De nog grotere waterwerken van de 20e eeuw daarentegen beleefden wij wel. De oude route langs de vier historische scheepsliften bleek pas in het weekend van 29e april toegankelijk, zodat we, na het Hellend Vlak van Ronquière, (in een waterbak 60 meter omhoog in, over een lengte van anderhalve km):

...gedwongen waren om de grote lift van Strépy-Thieu te nemen: 73 meter loodrecht naar beneden in, alweer, een bak water.

Vandaag een lang traject gevaren over de Schelde, met een aantal grote sluizen met een vrij groot verval in België, alsook een aantal in Frankrijk met iets minder "chute", steeds samen met een "peniche" uit Parijs.
Halverwege wachtte ons een volgende teleurstelling: de pittoreske Neder-Scarpe, die we invoeren om naar St. Amands te gaan, bleek na enkele kilometers ook al gestremd, wegens werkzaamheden aan de eerste de beste sluis.

Nu zijn we om half zes, na 9 vaaruren, aangekomen in Valenciennes, waar we (waarschijnlijk) de eerste gasten zijn van het tweede seizoen van een mooie nieuwe passantenhaven. We kunnen er een was draaien, douchen en boodschappen doen.

In Frankrijk!

27 april

In de gemeentelijke Port de Plaisance van Valenciennes zijn wij de enige passanten.
We moeten bijkomen van de lange vaardag gisteren, waar we beiden ruwe handen
van de touwen aan over hielden. We besloten dan ook om er een dagje te blijven.
We verkennen lopend de stad een beetje. Er is een buitenexpositie over de
kunstenaars van alle tijden die hier vandaan komen.

Ik maak alleen deze foto van Maria au pigeon.

We slaan eten en drinken in voor een dag of wat.
We draaien een extra was en profiteren van de WiFi.
Het zwart van de romp van de boot zit vol witte druppelvormige vlekjes
die zich met water niet laten verjagen.
Is het zout of kalk, we gaan het nog eens met zeep proberen weg te krijgen.
En we moeten nog een Franse gasfles scoren...

Cambrai

28 april
Via de Schelde, althans het Canal de l'Escaut, zijn we verder gevaren.

Dit was de eerste. We lagen voor de bakboordsluis, maar we snapten al gauw dat we de stuurboordsluis moesten hebben

Naderhand werd het traject rustieker.
We waren weer alleen en we kregen een afstandsbediening voor de sluizen,
die net iets ruimer zijn dan de ouderwetse spitsenmaat,
n.l. 5.20 x 40 m ipv 5.10 x 36 m.